Nu startar vi projektet

Klassrummet brusar. Som om någon har skruvat upp volymen på en gammal radio som ännu inte riktigt lyckats få grepp om någon radiokanal. Det tar lång tid att få klassen att komma till ro, så som det alltid gör när trettio trötta femtonåringar tvingats in i samma rum en måndagseftermiddag klockan tre. Men när tystnaden till slut har lagt sig är det någonting som förändras i klassen. Plötsligt lyssnar alla intresserat, svarar på frågor och ställer egna. I flera veckor har vi vetat att vi ska medverka i något slags läsprojekt, men det är först nu vi får reda på vilken bok vi ska läsa. Jag märker att hemlighetsfullheten har gjort oss alla mer intresserade. Vad är det egentligen vi ska läsa, om de vägrar berätta titeln för oss?

Innan vi slår upp första sidan börjar vi med att kort skriva ned våra egna svar på ett par frågor;
- Hur känns kärlek?
- Vad krävs för att en människa ska misshandla någon annan?
Stora, överväldigande frågor, kan man tycka. Men ändå, när vi diskuterar våra svar bara ett par minuter senare, verkar det som att alla har sin egen uppfattning. Hur det är, hur det känns, vad som händer inuti. Egentligen finns det ju inga riktiga svar, och kanske är det det som gör frågorna så bra att diskutera.

När sedan - äntligen - den ofattbart långsamma ljudboksuppläsarrösten ljuder i högtalarna har spänningen hunnit lägga sig över de trettio trötta huvudena. Alla vet att någonstans mellan pocketbokens tunna pärmar kommer en människa bli misshandlad. Alla vet att någon kommer dö. Det står ju på bokens baksida. Vi vet inte vem, eller hur, eller när, men vi vet att det kommer hända. Det är som att alla omedvetet har tjuvläst sista sidan redan innan för att ta reda på hur historien slutar. Kanske är det det som gör att alla sitter knäpptyst klistrade vid sina böcker. Kanske är det därför alla lyssnar så mycket mer uppmärksamt än vad de brukar. Kanske. Jag tror i alla fall att det här är en bok som passar alla elever i klass 9d väldigt bra. Många, som annars inte brukar ha något som helst intresse för läsning, är nu helt uppslukade. Vissa kanske tycker det är intressant med nynazismen som smyger sig på, andra kanske fångas av den glödheta kärleken mellan Ester och Isak. Några kanske fastnar för både och. Något som är säkert är i alla fall att jag redan nu, efter klassens första sextio minuter som projektdeltagare, kan ana att det kanske inte kommer gå så tokigt trots allt, det här projektet.


Klass 9d på Enskede Skola ska vara med i projektet Berättelser som förändrar, ett projekt som anordnas av Läsrörelsen och lyfter fram berättandet i skönlitteratur, biografier och serier. Av tio olika boktitlar har vi valt att läsa När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, en roman som handlar om nazism, våld och mord - men lika mycket om kärlek, vänskap och relationer.



Kommentarer